Ucapan pendedahan Anwar Ibrahim di Parlimen isu APCO pada 30 Mac 2010:
Terima kasih kepada Tan Sri Speaker kerana memberi ruang kepada
saya untuk memberi penjelasan mengenai peranan dan skop penglibatan
firma perhubungan awam bernama APCO. Isu ini wajar diberi perhatian
khusus kerana ianya bukan sekadar isu 1Malaysia atau 1Israel atau
tohmahan yang dilemparkan kepada saya sebagai seorang agen Yahudi. Namun
demikian, isu-isu terbabit ditenggelami jika hendak dibandingkan dengan
skandal dahsyat yang bakal didedahkan hari ini; yang tidak bersangkutan
dengan kedudukan mahupun reputasi saya atau pun reputasi rakan-rakan
saya. Sesungguhnya keselamatan negara kita dalam bahaya. Isu ini
membongkar politik kronisme yang membarah serta rundingan sulit pihak
tertentu sehingga membelakangkan kepentingan rakyat dan negara. Tidak
dapat dinafikan lagi kini wujud ancaman terhadap keselamatan nasional,
maklumat strategik negara terdedah kepada agensi perisikan asing dan
tercalarnya maruah umat.
Bagi mengelak sebarang keraguan penjelasan saya hari ini bukan
sekadar muslihat politik atau tuduhan tidak berasas, Insya Allah, setiap
kenyataan saya hari ini akan disokong dengan dokumen, rencana malah
salinan perjanjian yang ditandatangani oleh pihak-pihak terbabit.
Sehingga kini Perdana Menteri belumpun memberi sebarang maklum
balas terhadap gesaan saya agar segera mendedahkan serta memperincikan
bentuk hubungan di antara kerajaan dan APCO, apa skop tugasannya, jumlah
peruntukannya, setiap penasihat yang terbabit; peranan serta pengaruh
mereka dalam kerajaan.
Selama ini kita hanya dimaklumkan bahawa penglibatan APCO adalah
terhad, tetapi kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan kebelakangan ini
menunjukkan penglibatan yang lebih menyeluruh dan membimbangkan.
Ini berdasarkan kepada jawapan Menteri di Jabatan Perdana
Menteri sendiri yang menyatakan:
“Kerajaan ada melantik Syarikat APCO Worldwide Sdn Bhd untuk
melaksanakan perkhidmatan berkaitan komunikasi kepada Kerajaan
Persekutuan secara menyeluruh…APCO Worldwide juga disarankan menjayakan
program untuk mempromosi dan meningkatkan imej Malaysia di luar negara ”
Manakala bagi pihak APCO sendiri, mereka merumuskan penglibatan
mereka seperti berikut:
“APCO's work has included communication support for a broad range of
reform initiatives undertaken by the government of Malaysia, especially
in the areas of creating jobs, promoting education, and strengthening
delivery of services to the people.”
Kenyataan tersebut sebenarnya membuka pekung serta memunculkan
lebih banyak persoalan. Ini bukan syarikat perhubungan awam biasa yang
sekadar menulis ucapan mahupun kenyataan akhbar ataupun bertindak
melonjakkan imej Perdana Menteri walau itupun amat dikesalkan kerana
ianya dilakukan menggunakan dana rakyat. Dilaporkan usaha ini menelan
belanja sekitar RM 20 juta. Secara sedar atau tidak kenyataan APCO
mengakui bahawa lantikannya adalah untuk membantu strategi komunikasi
yang menyeluruh, bermakna firma tersebut terlibat secara langsung
memberi bantuan komunikasi di dalam pelbagai inisiatif dan dasar
kerajaan. Ini bermakna, APCO terlibat secara langsung dalam mempengaruhi
mesej yang disampaikan kepada rakyat dan saya akan terangkan dengan
mendalam kenapa perkara ini sangat membahayakan kepada rakyat dan
negara.
Pada 18hb Mac 2010, APCO mengeluarkan kenyataan menafikan
penglibatan mereka dengan gagasan 1Malaysia, kononnya konsep itu wujud
sebelum APCO dilantik sebagai firma perunding.
Penafian yang dibuat oleh APCO itu merupakan usaha mereka untuk
mengelirukan kita akan tarikh sebenar firma tersebut terbabit dengan
pentadbiran Perdana Menteri sekarang. Penafian tersebut menggambarkan
bahawa ianya tidak mempunyai sebarang hubungan dengan pentadbiran Dato’
Sri Najib Razak, atau Dato’ Sri Najib sendiri, pembantunya atau para
penasihatnya.
Sebuah portal berita telah melaporkan pada 28 Julai 2009
setakat mana penglibatan APCO dengan pentadbiran Perdana Menteri Dato’
Seri Najib.
Antara lain, dilaporkan bahawa perkhidmatan APCO ini
diperkenalkan kepada Perdana Menteri oleh Omar Mustapha, penasihat
Perdana Menteri yang juga teman lama YB Rembau dan rakan kongsi dalam
firma perunding Ethos Consultancy. Saya akan buktikan selepas ini
bagaimana perkaitan di antara Omar Mustapha dan APCO sebelum pun APCO
dilantik secara rasmi sebagai perunding kerajaan.
Walaupun yang diumumkan kepada negara dan rakyat bahawa
1Malaysia dicetuskan sendiri oleh Perdana Menteri peranan Ethos
Consultancy tidak boleh diremehkan. Ternyata kebanyakan dari kita tidak
menyedari hubungan akrab eksekutif Ethos dan APCO yang masih berterusan.
Sebab itu kita tidak hairan, sebaik sahaja Dato’ Seri Najib
menjadi Perdana Menteri, Omar Mustapha dikhabarkan membawa masuk APCO
menjadi perunding komunikasi kerajaan.
Malah, laporan berita tersebut dengan jelas menyatakan bahawa
seorang penasihat dari APCO telah pun ditempatkan di pejabat Perdana
Menteri sejak dari awal Perdana Menteri mengambil alih.
APCO juga dilaporkan terlibat secara langsung dalam menentukan
strategi 100 hari pentadbirannya, termasuklah mesej dan dasar utama
seperti 1Malaysia dan inisiatif yang lain.
Berdasarkan laporan tersebut juga pegawai-pegawai kanan kerajaan
dikatakan tidak selesa apabila Perdana Menteri ingin menganugerahkan
kontrak bernilai RM20 juta kepada APCO untuk meneruskan kerja-kerja
rundingan kepada kerajaan. Kontrak itu dijangka dianugerahkan antara
bulan Julai dan September 2009; iaitu selepas penglibatan individu dari
APCO yang dibawa masuk pada tempoh awal Perdana Menteri mengambil alih.
Semua ini bukan saya yang kata, bukan Pakatan Rakyat yang cipta
– semuanya telah pun dilaporkan sejak tahun lalu dan ianya belum pun
dinafikan pihak yang dikatakan terlibat.
Sebab itu mengambil kira beberapa peristiwa atau contoh yang
berlaku apabila kerajaan ditipu oleh penasihat-penasihat asing sehingga
menyebabkan kerugian berbillion ringgit; atau diaibkan di peringkat
antarabangsa; saya melihat episod perlantikan APCO ini sebagai satu lagi
kelalaian yang boleh merugikan dan membahayakan negara.
Adalah menjadi tanggungjawab saya untuk mengingatkan Perdana
Menteri dan kerajaan untuk tidak mengulangi kesilapan dan kelalaian
lepas apabila terlalu percayakan penasihat asing sehingga kita tidak
memeriksa dengan tepat reputasi mereka serta penglibatan mereka sebelum
ini. Apatah lagi perlantikan tersebut diselubungi misteri dan tanpa
penelitian.
Dulu, mantan Perdana Menteri mengizinkan kerajaan melantik David
Zaidner dari firma Marc Rich untuk menasihati agensi kerajaan dan Bank
Bumiputra cuba memanipulasi pasaran timah sedunia sehingga kita kerugian
besar. Tidak sewajarnya kita lupa skandal Maminco itu. Mantan Perdana
Menteri ketika itu seolah-olah tidak meneliti dahulu rekod David
Zaidner, yang diketahui umum tidak suka mengikut peraturan dan undang-
undang di dalam amalannya.
Kemudian, episod yang membabitkan Jack Abramoff hanya untuk
mendapatkan satu temujanji dengan Presiden Bush dalam tahun 2002 dengan
membayar USD$1.2 juta tanpa memeriksa dahulu latar belakang Jack
Abramoff. Dalam tahun 2006, kerajaan Malaysia dimalukan apabila Jack
Abramoff didapati bersalah menipu dalam satu transaksi kewangan sehingga
dipenjarakan dan pada masa itulah semua penglibatan kerajaan Malaysia
didedahkan. Abramoff juga merupakan seorang pelobi yang terlibat dalam
penipuan tanah kaum peribumi Amerika Syarikat(Red Indian) untuk tujuan
pembinaan kasino. Perlantikan Abramoff juga dibuat dengan penuh
kerahsiaan dan pasti tidak diketahui umum sekiranya Abramoff tidak
diheret ke muka pengadilan di Amerika Syarikat.
Walaubagaimanapun, mantan Perdana Menteri tersebut hanya
memberikan tugasan yang spesifik kepada firma Marc Rich dan Jack
Abramoff dan tidak melibatkan perjalanan jentera kerajaan yang
menyeluruh.
Dalam konteks inilah, kita melahirkan kebimbangan kerana
kenyataan keraajaan sendiri menjelaskan bahawa mereka memainkan peranan
penting membentuk strategi komunikasi kerajaan dalam dasar-dasar penting
terutamanya yang melibatkan rakyat. Kenyataan APCO menyatakan:
“will work to assist in strengthening the government’s online and other
strategic communication capabilities to speed the delivery of accurate
information to the media and public.”
Sekarang, kebimbangan kita bukan sahaja latar belakang APCO,
tetapi bentuk penglibatan APCO dengan kerajaan Malaysia dan apakah
maklumat yang telah dikongsi oleh kerajaan dengan APCO.
APCO DAN MODUS OPERANDI
Tetapi sebelum kita meneliti dengan lebih dalam kenapa
penglibatan APCO secara rapat dengan kerajaan merupakan satu risiko yang
wajar kita elakkan, kita perlu meneliti dahulu modus operandi firma-
firma seperti APCO.
Hanya dengan memahami modus operandi yang digunakan oleh APCO,
baru kita boleh memahami kenapa penglibatan APCO dengan kerajaan
Malaysia diselubungi misteri dan rahsia.
APCO memanglah sebuah firma hubungan awam bertaraf antarabangsa.
Reputasinya digilap kerana penglibatan tokoh-tokoh yang ada kaitan
dengan pentadbiran Amerika Syarikat atau pun ahli-ahli politik di
Capitol Hill.
Pada masa yang sama, APCO juga menggunakan khidmat mereka yang
mempunyai pengaruh di dalam bidang atau kerajaan masing-masing. Kalau
kita lihat senarai Panel Penasihat Antarabangsanya, ahli penasihat APCO
termasuklah beberapa tokoh diplomatik dan tokoh perisikan Israel.
Oleh itu, adalah penting untuk Dewan dan rakyat memahami bahawa
reputasi APCO adalah sebagai sebuah firma pelobi. Apa fungsi firma
pelobi di Washington?
Selalunya mereka akan mengaturkan perjumpaan atau seminar untuk
membaiki imej sesebuah organisasi; terutamanya pemimpin-pemimpin yang
mempunyai rekod hak asasi atau rasuah yang buruk di mata dunia.
Jadi, fungsi utama mereka adalah untuk membaiki imej pemimpin-
pemimpin (atau badan-badan) yang mempunyai rekod yang tidak baik. Saya
akan senaraikan selepas ini contoh-contoh pemimpin sebegini; yang secara
tidak langsung kini Perdana Menteri Dato’ Seri Najib telah mendapat
penghormatan kerana tergolong dengan pemimpin-pemimpin sebegini.
Untuk menjalankan tugas ini, mereka juga perlu menjaga nama dan
reputasi mereka sebagai firma perhubungan awam. Sebab itu ada beberapa
perkara penting di dalam modus operandi mereka yang perlu kita fahami.
Pertama – mana-mana pihak yang mengambil APCO sebagai perunding
akan menandatangani perjanjian. Salah satu bahagian utama di dalam
perjanjian ini adalah mengenai perkara-perkara rahsia; dengan izin
“Confidentiality” atau “non-disclosure”.
Reputasi APCO sebagai firma pelobi banyak bergantung kepada
kemampuannya menangkis soalan-soalan mengenai peranan dan penglibatannya
dengan badan yang melantiknya, terutamanya pemimpin-pemimpin yang
berimej buruk ini.
Sebab itu, tidaklah sukar untuk Barisan Nasional ingin mengabui
mata rakyat dengan meminta APCO mengeluarkan kenyataan menafikan
penglibatan dalam 1Malaysia, atau peranan sebenar dengan kerajaan
Malaysia. Biar saya ingatkan rakyat Malaysia tidak mudah untuk
diputarbelitkan.
Mereka faham bahawa adalah menjadi sebahagian dari tugas APCO,
seperti yang termaktub di dalam perjanjian lantikan bersabit perkara-
perkara sulit dan rahsia; untuk melindungi klien mereka dan secara
langsung menafikan penglibatan.
Saya ambil contoh dua perjanjian lantikan yang melibatkan APCO.
Satu yang ditandatangani oleh kerajaan Malaysia dengan APCO bertarikh
4hb Ogos 2009 yang secara khusus memberi tugasan kepada APCO untuk
membaikpulih imej kerajaan Malaysia. Ini mempunyai tandatangan
Setiausaha Akhbar Perdana Menteri sendiri, iaitu Datuk Tengku
Sariffuddin Tengku Ahmad yang menunjukkan betapa dekatnya APCO dengan
Perdana Menteri – sedangkan pada kebiasaannya perjanjian kerajaan
hanyalah ditandatangani oleh pegawai-pegawai kerajaan sahaja.
Satu lagi contoh adalah perjanjian lantikan oleh Kerajaan Israel
yang melantik APCO untuk menjalankan tugasan yang sama, bertarikh 9hb
Januari 1992 . Pada jangka waktu yang sama, Ehud Barak masih berkhidmat
sebagai Ketua Turus Angkatan Tentera Negara Israel.
Kedua-dua perjanjian ini dengan jelas menghuraikan peranan APCO
sebagai pelobi; yang antara lain perlu menyimpan rahsia-rahsia kerajaan
yang diberikan kepada APCO dalam menjalankan tugasan. APCO juga tidak
boleh mendedahkan maklumat kecuali diberi keizinan oleh kerajaan
Malaysia. APCO malahan terlibat dengan apa yang dipanggil sebagai
komunikasi strategik yang menyeluruh.
Kita berhak menuntut kerajaan dan Perdana Menteri datang ke
Dewan Rakyat dan berterus terang mengenai perjanjian yang telah
ditandatangani dengan APCO – terutamanya semua soalan-soalan yang telah
saya timbulkan minggu lalu mengenai tugasan, bayaran, penasihat-
penasihat yang terbabit dan pengaruh mereka setakat ini.
Berbalik kepada modus operandi yang kita tekankan tadi. APCO
dalam operasinya membentuk pertalian dengan kerajaan-kerajaan yang
melantiknya menggunakan firma bersekutu (dengan izin “associates”) di
seluruh dunia. Selain Asero, firma bersekutu lainnya adalah Global
Political Strategies.
Di Israel, salah satu firma bersekutu adalah Asero Worldwide
yang diketuai oleh Doron Bergerbest-Eilon, bekas Ketua Perlindungan dan
Keselamatan, Agensi Keselamatan Israel dengan berpangkat Mejar Jeneral.
Beliau juga adalah salah seorang penasihat antarabangsa kepada APCO.
Jadi kontrak-kontrak yang melantik APCO tidak semestinya di
antara APCO dan kerajaan semata-mata. Kerajaan boleh sahaja melantik
firma bersekutu APCO tetapi tenaga pakar dan jaringan penasihatnya serta
jaringan sekutunya adalah dari APCO.
Kalau di Israel, lantikan dibuat melalui Asero Worldwide.
Contohnya, kontrak lantikan bertarikh 9hb Januari 1992 itu adalah di
antara kerajaan Israel dan sebuah firma bersekutu bernama GCI
International. Tetapi apabila kita meneliti kandungan perjanjian
tersebut termasuk tenaga utama yang akan menjalankan tugas-tugas melobi,
salah seorang pengurus kanannya adalah Margery Kraus yang kini merupakan
CEO APCO.
Oleh sebab itu, kita perlu berhati-hati dengan penafian oleh
APCO bahawa ianya tidak terlibat. APCO sebagai sebuah firma mungkin
tidak terlibat dengan idea gagasan 1Malaysia – Apa mungkin Perdana
Menteri hadir ke Dewan Rakyat dan menyatakan secara tegas bahawa tidak
ada mana-mana individu yang ada kaitan dengan APCO atau firma bersekutu
dengan APCO atau penasihatnya yang terlibat dengan gagasan 1Malaysia?
Kita pertikai gagasan penting bagi pentadbiran sekarang tidak tergolong
dengan apa yang dikira sebahagian dari komunikasi yang menyeluruh.
Bolehkah Perdana Menteri menerangkan adakah sebelum Ethos atau
Omar Mustapha; yang dikatakan bertanggungjawab membawa gagasan 1Malaysia
bagi pertimbangan Perdana Menteri; Omar Mustapha atau mana-mana
eksekutif Ethos tidak mempunyai apa-apa hubungan langsung dengan mana-
mana individu yang ada kaitan dengan APCO? Perdana Menteri perlu
menerangkan adakah kerajaan atau Ethos atau mana-mana firma yang
dilantik kerajaan; pernah melantik Mind Teams Sdn Bhd iaitu nama
syarikat sebelum APCO secara rasmi bertapak di Kuala Lumpur. Paul
Stadlen yang kini mengetuai APCO di Kuala Lumpur merupakan individu sama
yang menandatangani perjanjian bagi pihak Mind Teams Sdn Bhd dengan
Kerajaan Malaysia. Antara pengarahnya juga adalah Margery Kraus; CEO
APCO dan invidu penting yang terlibat dengan akaun di Israel.
Perdana Menteri juga perlu menerangkan kepada Dewan; kenapa Omar
Mustapha penasihat yang dipercayai Perdana Menteri dilaporkan membawa
APCO untuk menasihati kerajaan dalam dasar-dasar penting terutamanya
1Malaysia? Tidakkah ini menimbulkan persoalan mengenai perkaitan di
antara Ethos, APCO dan 1Malaysia? Manakala itu Perdana Menteri beria-ia
menonjolkan Omar Musthapa sebagai salah seorang ahli lembaga pengarah
Petronas walaupun ditolak pada mulanya oleh Lembaga Pengarah atas alasan
gagal membayar biasiswanya.
Soalan-soalan ini perlu dijawab oleh Perdana Menteri, kerana
kita tahu modus operandi APCO yang diselubungi degan rahsia dan
melibatkan banyak individu yang bernaung dengannya tetapi menggunakan
firma-firma yang berlainan.
REKOD APCO
Kebimbangan kita mengenai penglibatan APCO dengan kerajaan
Malaysia banyak bersabit dengan rekod APCO dengan pemimpin-pemimpin yang
mempunyai rekod hak asasi manusia atau penyelewengan harta rakyat di
seluruh dunia.
Ada dua aspek yang membimbangkan kita – pertama; APCO banyak
memberi khidmat untuk memulihkan imej pemimpin-pemimpin sebegini yang
menindas rakyat di negara masing-masing. Sehinggakan akhbar The Times of
India menulis bagaimana APCO mempunyai diktator-diktator di dalam
senarai pelanggannya . Rencana tersebut menyenaraikan antaranya:
“Adolf Hitler was a brilliant propagandist. Narendra Modi too believes
in the power of image.
Which is probably why the chief minister hired a US lobbying firm which
has serviced clients like former Nigerian dictator Sani Abacha and
President-for-life of Kazakhstan Nursultan Abishuly Nazarbayev.
This Washington-based firm, Apco Worldwide, was hired by Modi sometime
in August this year, in the run-up to an important Assembly election, to
improve his image before the world community. Among its recent clients
are Mikhail Khodorkovsky, a former Communist youth leader-turned-Russian
billionaire with mafia links.”
Keduanya; mereka yang terlibat dengan APCO mempunyai kaitan yang
sangat rapat dengan Israel serta ahli politik Amerika Syarikat yang
mempunyai pandangan yang serong terhadap umat Islam.
Soalan saya kepada Perdana Menteri – jika ini reputasi dan rekod
APCO yang diketahui umum; apakah mesej yang ingin disampaikan kepada
rakyat melalui perlantikan APCO sebagai perunding kerajaan?
Apakah pentadbiran Perdana Menteri mengakui bahawa Perdana
Menteri dan partinya Umno adalah setaraf dengan rejim-rejim diktator di
dunia; sehinggakan khidmat APCO yang selama ini membaiki imej diktator
perlu digunapakai?
Saya ingin kupas kedua-dua aspek dan memberikan bukti bahawa
berdasarkan rekod APCO selama ini, sewajarnya kerajaan tidak melantik
mereka kecualilah kepakaran yang diperlukan kerajaan adalah kepakaran
menggunakan wang untuk membeli pengaruh di Washington.
Dalam tahun 2007, seorang wartawan penyiasat yang terkenal di
Amerika Syarikat bernama Ken Silverstein telah menyamar untuk melantik
APCO mewakili kerajaan Turkmenistan. Beliau telah melaporkan hasil
siasatannya mengenai peranan dan pendekatan APCO membantu membersihkan
imej diktator-diktator dunia di dalam sebuah rencana yang disiarkan di
dalam Majalah Harper’s. Berikut antara pendedahan majalah tersebut:
Apco was the first firm i contacted, because it was a natural candidate
to represent Turkmenistan: it has experience working not just on behalf
of authoritharian regimes in general-the dictatorship of General Sani
Abacha in Nigeria, for example, which employed the firm in 1995, the
same year it hanged 9 democracy activists.”
Pendedahan Ken Silverstein itu jelas menunjukkan peranan yang
dimainkan oleh APCO dalam membantu pemimpin-pemimpin yang begitu buruk
rekodnya. Nama-nama yang disebut di dalam pendedahan tersebut
termasuklah Barry Schumacher yang juga pernah terlibat di dalam tugasan
lantikan kerajaan Israel pada tahun 1992 dan Jennifer Millerwise Dyck,
bekas jurucakap CIA dan jurucakap Naib Presiden Dick Cheney; yang
rekodnya di dalam perang di Afghanistan dan Iraq kita semua sedia
maklum.
Sekiranya YB meneliti laporan tersebut, lebih membimbangkan
adalah pendekatan yang diambil oleh APCO dalam menjalankan assignment
itu.
Kepada kerajaan yang melantiknya, mereka dijanjikan pertemuan-
pertemuan dengan pemimpin Kongres, dialog atau seminar dengan pelbagai
institusi untuk memberi imej yang amat berlainan dengan apa yang
berlaku.
Kepada pemimpin Kongres dan kerajaan Amerika Syarikat, mereka
akan menjaja pertemuan-pertemuan ini sebagai peluang untuk mempengaruhi
kepimpinan kerajaan yang melantik mereka sebagai perunding. Tidakkan ini
satu amalan yang kurang beretika kerana ia seolah-olah mengambil untung
di kedua-dua belah pihak? Bukankah ini satu isu yang besar apabila ada
risiko campur tangan semata-mata untuk mendapatkan pertemuan-pertemuan
di Washington?
Sebab itu saya akan terangkan selepas ini risiko-risiko yang
telah ditanggung oleh negara apabila Perdana Menteri dicucuk hidung oleh
Omar Mustapha dan juak-juak dari Ethos untuk melantik APCO.
Senarai pemimpin-pemimpin yang menggunakan khidmat APCO untuk
membaikpulih imej diktator adalah panjang dan mengejutkan.
Selain Turkmenistan, Kazakhstan dan Azerbaijan; salah seorang
klien APCO yang paling terkenal adalah bekas diktator Nigeria iaitu
General Sani Abacha. Mengikut laporan-laporan BBC General Sani Abacha
merupakan pemimpin berkedudukan No. 4 yang paling korup di dunia.
Semasa pemerintahannya, berbillion-billion dollar dilesapkan. Wang yang
dilesapkan oleh orang kanannya sahaja berjumlah USD$2.5 billion.
APCO sebagai firma perhubungan awam yang terlibat dengan
komunikasi strategi mempunyai misi untuk melunakkan imej Sani Abacha
yang melesapkan wang negara.
Aspek kedua yang membimbangkan kita adalah kehadiran ramainya
tokoh-tokoh yang berkait rapat dengan kerajaan Israel dan organisasi
pertahanan negara itu termasuklah agensi perisikan sebagai perunding
atau penasihat APCO.
Tidakkah tindakan Perdana Menteri melantik APCO, yang umum
diketahui rapat dengan tokoh-tokoh kanan rejim Zionis, merupakan sikap
kepura-puraan? Di depan rakyat, kerajaan Barisan Nasional bercakap
mengenai perjuangan Palestin, mengutuk rejim Zionist malah merotan
pesalah-pesalah rakyat marhaen yang lemah untuk membuktikan ia sebuah
kerajaan yang menegakkan Islam – adil atau tidak itu belakang kira.
Tetapi secara senyap di belakang, tanpa pengetahuan rakyat;
Perdana Menteri dinasihati secara terus dan dekat oleh sebuah firma yang
ditunjangi oleh tokoh-tokoh kanan rejim Zionis? Regim yang memenjarakan
Gaza dan menindas baik umat Islam dan mereka yang beragama Kristian di
Palestin.
Secara khususnya, saya ingin membawa perhatian Dewan kepada tiga
tokoh utama Israel di dalam APCO iaitu Doron Bergerbest-Eilon, Ittamar
Rabinovich dan Shimon Stein . Ketiga-tiga tokoh ini adalah tokoh kanan
rejim Zionis.
Doron Bergerbest-Eilon adalah Ketua Bahagian Keselamatan dan
Perlindungan, Agensi Keselamatan Israel. Apa itu Agensi Keselamatan
Israel?( Israel Security Agency)
ISA adalah nama rasmi kepada satu organisasi yang cukup busuk
namanya di kalangan umat Islam; iaitu Shin Bet. Apa ini Shin Bet? Shin
Bet adalah adik kembar kepada Mossad; iaitu agensi perisikan Israel.
Bezanya – Shin Bet adalah agensi perisikan dalam negara dan Mossad
adalah agensi perisikan luar negara.
Siapa lagi tokoh-tokoh kanan rejim Zionis di dalam APCO?
Antaranya Itamar Rabinovich; Duta Israel ke Amerika Syarikat, salah satu
jawatan terpenting dalam rejim Zionis. Ini adalah jawatan diplomatik
paling kanan dan hanya tokoh paling kanannya sahaja yang menjawat
jawatan ini. Begitu juga dengan Shimon Stein iaitu mantan duta Israel ke
Jerman. Kedua-dua ini merupakan jawatan diplomatik kanan buat Negara
Israel. Kedudukan mereka yang kanan dalam lingkaran diplomatik
memperlihatkan keupayaan mereka untuk mempengaruhi serta melobi bagi
pihak APCO sekarang.
RISIKO KEPADA NEGARA
Sebab itu kita menimbulkan isu ini kerana ia melibatkan
keselamatan dan reputasi negara serta maruah umat.
Kita jelas mengapa kita bangkitkan isu ini. Ianya kerana kita
mempertikaikan tindakan kerajaan menganugerahkan kontrak perkhidmatan
puluhan juta ringgit kepada sebuah syarikat yang mana ada dari kalangan
eksekutif kanannya pernah memegang jawatan tinggi dalam organisasi
seperti Shin Bet dan Kerajaan Israel. Kita khuatir kerana pentadbiran
Dato’ Sri Najib seperti tidak runsing dan gundah mengambil sebuah firma
yang tercemar dengan rekod berkhidmat untuk para diktator dan petindas.
Sikap membisu Perdana Menteri pastinya mengundang pelbagai kemusykilan
serta persoalan.
Membicarakan persoalan seperti komunikasi menyeluruh, pastinya
ia berkait rapat dengan Jabatan Perdana Menteri, Kementerian Dalam
Negeri, Kementerian Penerangan dan banyak kementerian lainnya. Maknanya
APCO mempunyai akses/terdedah kepada jaringan strategik serta penting
dan pastinya memberi kesan kepada keselamatan negara. Melantik
organisasi asing yang mempunyai rekod seperti APCO, lalu
mengamanahkannya dengan tanggungjawab besar serta kemudahan sedemikan
rupa pastinya menggadai kepentingan negara. Oleh kerana itu saya
menggesa kerajaan agar segara membatalkan kontrak perkhidmatan dengan
APCO dan menubuhkan sebuah Suruhanjaya DiRaja untuk menyiasat skandal
yang memalukan ini.
Confidential Document
10 years ago
No comments:
Post a Comment